My Army ^^

20 November 2012

Molecular Gastronomy



     Holla~ hehe.. lama tak update.. sorry ye, buzy sikit.. by the way, kali ni aq share pasal gastronomy.. benda yang paling2 famous dekat dunia ni dalam masakan.. pasal benda ni yang aq tahu penggunaan nitrogen dalam masakan.. korunk mesti tahu kan hasil  masakn tu dengan guna nitrogen kan ??

     kalau tak tahu aq share sikit hasilnya.. hasil die food yang berupa cecair seperti sauce,puree atau sebagainya jika dimasukkan dalam nitrogen akan jadi tekstur seperti caviar atau telur carak (poach egg).. pandai2la korunk paham sndiri.. haha.. ok, ni semua pasal Molecular Gastronomy..

     Molecular Gastronomy ialah kajian sains dalam masakan tapi ia lebih kepada cara baru dalam penyediaan makanan didalam dunia kulinari.. dengan menggunakan peralatan sains untuk memodenkan makanan.. orang yang hebat dalam molecular gastronomy ini mestilah mahir dalam pelajaran fizik dan kimia..

    Molecular Gastronomy ini akan mengkaji bagaimana untuk memodenkan masakan lama.. pelbagai teknik dan peralatan sains digunakan. dan ia juga memberikan rasa yang lebih hebat pada makanan tersebut.. dalam term culinary Molecular gastronomy diwujudkan pada tahun 1992 ^^

    Sejarah Molecular Gastronomy - seorang guru English dalam masakan bernama Elizabeth Cawdry Thomas membuat bengkel bersama tukang masak professional tentang penggunaan fizik dan kimia dalam masakan. bengkel pertama molecular gastronomy ditubuhkan pada tahun 1992-2004.. dipanggil "workshop on molecular and physic gastronomy"..

    Keputusan eksperimen terbaru yang dihasilkan oleh ahli gastronomy ialah hot gelatin, airs, faux caviar, spherical ravioli, crab ice cream dan olive oil spiral.. ahli gastronomy juga mengatakan perubahan bentuk dalam masakan memberi rasa yang berlainan..

     Dapur moden dan terkini untuk ahli gastronomy dimiliki oleh Dr. Nathan Myhrvold yang diberi nama "Modernist cuisine kitchen laboratory" di Intellectual Ventures.. ia direka khas untuk ahli2 gastronomy untuk membuat kajian dalam memodenkan masakan dan makanan..




   Itu dia dapurnya.. pelbagai peralatan canggih dan moden telah dibuat.. ok, yang ni gambar food yang direka dan dimodenkan oleh ahli2 gastronomy..







     Dah tengok?? hebatkan.. kalau ada penerangan pasal food tu msti korunk tak percaya.. haha.. tapi aq malas nak terangkan.. hehe.. harap korunk dah faham pasal Molecular Gastronomy ni.. kalau nak buat, start bermain dengan nitrogen.. tapi hati2, sebab nitrogen sejuk gila2 babekk.. suhu dia lau tak silap, -300 ^..
kAMSAHAMNIDA !! !!

2 comments:

  1. Salam, nak tanya mana nak cari ingredient untuk buat spherical molecular gastronomy seperti calcium lactate dan sodium alginate?

    ReplyDelete
  2. I am happy to find this post very useful for me, as it contains lot of information. I always prefer to read the quality content and this thing I found in you post. Thanks for sharing. dental impression material

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...