My Army ^^

25 November 2012

Gastronomy Food/Cocktail In an Ice Sphere

 
     Hye.. aku nak share pasal Gastronomy food.. tapi cocktail dan recipe serta method dia aku guna bahasa English tapi bahan dia jela.. cara dia aku try pendekkan.. sbab aku malas nak explain dalam bahasa Melayu.. jangan marah ye.. hehe


  • Spherical Ice Molds
  • Large Syringe With Needle
  • Freezer (the Colder The better)

Cocktail ingredients (or your favorite cocktail)
  • 1 1/2 oz grapefruit vodka
  • 3/4 oz Aperol
  • 1 oz lemon juice
  • 1 oz orange juice
  • 1/2 oz honey syrup
  • 1 orange peel twist for garnish


Method :

  1. Buat spherical ball dulu.. menggunakan mold yang sudah direka khas.. kemudian bekukan.. tengok gambar dekat atas.. hasilnya dia akan dapat bentuk bulat dan kosong didalam nya..
  2. Sediakan cocktail.. siapa bartender dia taulah buat.. (sorry, aku bukan bartender)
  3. kemudian isi dekat dalam picagari.. (jarum suntikan tu)
  4. Bila ais tadi dah keras, keluarkan dan suntik cocktail tadi dekat dalam.. tengok pic dekat bawah ni


   Dan siap.. nak tahu hasil dia selepas siap?? tengok gambar dekat atas sekali.. tapi ini pula cara nak minum dan menikmati cocktail tu..




   Nampak tak hasilnya?? ramai yang tengok gambar dekat atas tu, dia pikir yang cocktail tu beku habis.. padahal dia cecair je sebenarnya.. ^^ 

kAMSAHAMNIDA !! !!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...