My Army ^^

14 November 2012

Garde Manger/Forcemeat



    Forcemeat atau daging yang dah hancur.. definisi dia sebenarnya campuran dari daging hancur, dimana daging tersebut 'emulsified' oleh lemak.. dengan mengunakan kaedah 'grinding','sieving' dan 'pureeing'.. mempunyai tekstur kasar dan halus.. dengan forcemeat, ada beberapa product boleh dapat iaitu terrine, pate, roulade,sosej dan galantines.. biasanya menggunakan sumber protien yang mentah.. seperti ayam,lembu,kambing, ikan dan sebagainya..

   Ada 4 jenis stail basic forcemeat..

  1. Straight forcemeat 
  2. Country-style forcemeat
  3. Gratin forcemeat
  4. Mousseline

   Cari sendiri la ye maksud dia.. ok, itu die punya stail.. yang ni dia punya product.. ada 4 jenis yang aq belajar.. Terrine,Pate,Galantine dan Mousseline.. time aq belajar ni, serius tension.. dah la tak sedap.. rasa pun pelik.. dengan leceh lagi..

    Nak terangkan banyak sangat la pula.. aq just bagi perbezaan terrine dan yang lain jela ek.. Terrine ni ada pakai gelatin, tapi time aq buat tak pakai pun gelatin, just buat macam sosej je.. just buat susunan cantik2 dan buat bain marie je..tau kan cmne?? guna acuan petak, bakar dalam oven tapi letak air dekat bawah.. pandai2 la cari sendri.. hehe.. nak buat mcm sosej lak, susun dan wrap guna plstik wrap.. pastu rebus sampai betul2 masak..
  
    Pate pula, sama je dengan terrine, cuma dia ada puff pastry at luar.. dia panggil pate en croute.. ada yang guna organ dalaman macam hati ayam or anything.. kalau Galantine pula, tak silap aq di sama mcm terrine tapi cover dengan kulit/lemak.. mcm kulit ayam or ikan.. mousseline lak, dia mcm mousse.. dia guna telur dalam tu.. dan lebih lembut,licin dan ringan.. biasanya guna seafood.. 

   Mcam biasalah, setakat tu je aq dpt share.. sebab nak cerita lebih memang tak laa.. hahaha.. by the way, rugi siapa yang tak belajr bnda ni..walaupun tak diterima tekak semua, just for menambahkan ilmu dan atleast kita tau.. 9t senang.. ^^

kAMSAHAMNIDA !! !!

2 comments:

  1. Darren Issac1.8.18

    Izin kami ingin copy apekah itu forcemeat?Tolong benarkan kami yer..Kami ingin melakukan presentation tntng forcemeat.Bak kata pepatah pernah menyebut kedekut ilmu sesat jalan

    ReplyDelete
  2. Anonymous17.12.18

    bodoh kedekut ilmu..ilmu forcemeat hang tak boleh bawak mati..bodoh kepala bana

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...