My Army ^^

15 November 2012

Garde Manger/Salad

 

    Salad, dari perkataan Perancis iaitu Salade.. digunakan dalam bahasa Inggeris pada abad ke-14 iaitu Salad atau sallet.. dalam bahasa Latin disebut Salata dari perkataan garam/masin..garam yang dimaksudkan dari sos,salsa dan sosej serta dressing..

    Biasanya dihidang sebagai pembuka selera, sbb tulah rasa masin,segar,masam dan ringan ada pada salad.. orang yang berdiet selalu makan salad kerana kandungan nutrisi yang terkandung dalam salad ni banyak.. sebab ada sayuran.. nak mengamalkan pemakanan sihat makanlah salad :)

    Yang perlu ada dalam salad biasanya Dressing.. nak ceritakan pasal ni susah sikit.. sbab tak tahu nak terangkan.. stdy sendirilah dressing tu apa.. Mayonnaise tu bukan sos ye, die dikira Dressing.. Biasanya dressing ni benda yang ada pakai minyak.. dressing untuk salad ada bnyak.. Cari sendiri.. hehe..

   Ada satu nama salad ni, A Crab Louie salad.. menggunakan romaine lettuce, crab meat, telur rebus, tomato, asparagus dan timun serta di kenakan dengan Louie Dressing iaitu campuran mayonnaise dan cili sos..

    Ada beberapa jenis salad iaitu :

  1. Green Salad/Garden Salad
  2. Vegetable Salad
  3. Bound Salad
  4. Entree Salad
  5. Fruit Salad
  6. Dessert Salad

   Cari sendiri lah rupa2 salad tu.. hehe.. ada banyak juga jenis sayur salad.. yang  biasa kita makan, rangup dan sejuk tu nama dia iceberg.. ada lettuce,romaine,rocket atau arugula, bayam pun boleh.. yang lain dah lupa.. hehe.. itu baru jenis2 dia.. lau nak ikutkan product dari jenis2 tu memang banyak.. 

   Aq share apa yang belajar dulu je.. salad yang selalu kami buat potato salad,chef salad,egg salad,dory salad,caesar salad dan chicken salad.. caesar salad tu ada crouton.. crouton tu roti rangup.. ok, setakat tu je aq dapat share.. malas nak share banyak2.. tak rajin, hahaha.. By the way good luck.. stdy smart jangn stdy hard.. ^^

kAMSAHAMNIDA !! !!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...