My Army ^^

25 November 2012

Pineapple Pie & Durian Custard Pie ^^



   Hye.. lama kan aku tak update blog ni.. hehe.. harini aku buat pai.. tetiba je mak aku suh buat apa yang aku nak buat.. sbab dia ternampak nenas at dapur.. dia pandang nenas dia pandang muka aku.. haha.. dalam kepala otak aku asyik pikir pai.. muahahaha..

  Time aku masak filing nenas tu, aku rasa tak cukup untuk orang2 dekat rumah ni.. lagi2 buat sebiji dan kecik.. last2 aku ada simpan durian untuk buat ais krim.. aku pikir punya pikir, amik juga durian tu.. niat nak buat ais krim dalam mimpi jela.. haha.. lagipun doh pai banyak pula aku buat.. pai kali ni aku guna doh flaky.. dia lebih rapuh dan sikit rangup.. lebih kurang tart pun ade jugak.. so terpulang la nak panggil apa :) ini resipi dia.. check it up ^^



Pineapple Pie 

Bahan Filing :

  • Nenas
  • Gula putih
  • Gula perang (kalau nak tapi warna lagi cantik)
  • Bunga cengkih
  • Kulit kayu manis

Bahan Doh : (doh sama digunakan untuk Durian Custard pie)

  • Butter
  • Garam (secukup rasa)
  • Gula aising (secukup rasa)
  • Air ais/sejuk 
  • Tepung gandum

Cara2nya :
  1. Buat filing dulu.. potong nenas ikut saiz yang sesuai.. nak kecil boleh, besar sikit pun boleh.. tapi sedap kalau besar.. berjus..
  2. Tambahkan nenas tadi dalam periuk, diikuti semua bahan.. masak sehingga nenas pekat setelah mengeluarkan air.. dia jadi seperti jem/coulis..
  3.  Buat doh.. letakkan butter bersama tepung.. lerai2kan.. ingat !! jangan trus uli.. sbab dia pie.. dan bukan kek atau biskut.. setelah leraikan2, pastikan dia jadi seperti tepung semula.. lepas tu, tambah garam, gula dan last baru masuk air sejuk.. tapi jangan banyak.. cukup stakat tepung tu bercantum dan menjadi doh.. simpan didalam chiller sehingga dia sejuk.. kita kena restkan dia.. sbab kalau trus uli semua, nanti dia berminyak.. so, bila bakar, dia tak rapuh..
  4. Selepas itu, roll dan isi dalam bekas pai.. kemudian buat blind baked..  maksudnya, stelah masuk dalam acuan, cucuk doh dengan garpu untuk memberi udara bawah keluar.. dan bakar.. sebab doh tu lambat masak.. so, kene bakar dulu doh tu.. nak cantik, letakkan periuk kecik atau acuan yang sama diatas doh tu.. dia tidak mengelembung dan ia masak dengan sekata..
  5. Setelah kuning/brown.. keluarkan dan letakkan filing.. kemudian bakar lagii sekejap.. tapi aku letak butter dekat atas dia.. seketul potong kecil butter untuk bagii bau yang awesome.. haha
  6. Dan siap.. jangan bakar lama sangat.. nanti doh jadi keras.. ^^


Durian Custard Pie

Bahan Filing :
  • Durian
  • Susu 
  • Telur
  • Tepung jagung
  • Gula (tapi aku pakai susu pekat)
  • Flaky doh (tengok resipi dekat atas)

Cara2nya :
  1. Blend durian bersama sedikit susu dan telur.. sehingga menjadi paste
  2. Panaskan susu,gula/susu pekat.. dan campurkan bersama paste durian tadi.. kemudian letakkan tepung gandum yang dibancuh dengan air.. panaskan semula.. tapi jangan terlalu lama.. nanti dia berketul dan tak cantik..
  3. Tuang keatas doh yang telah di blind baked.. dan bakar sekejap untuk setkan dia.. siap ^^


kAMSAHAMNIDA !! !!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...