My Army ^^

12 November 2012

Garde Manger/Chaud Froid



    Kali ni aq share pasal Chaud Froid dan Aspic.. Antara benda yang famous pada abad ke-18.. dicipta oleh Antoine Careme.. tapi sayang siapa yang tak tahu,tak belajar, dan tak mengenali benda ni.. benda ni juga mkanan sejarah yang paling hebat ketika dulu..

    Ia sebenarnya Jelly sauce untuk menghias pinggan.. nampakkan gambr2 tu.. dengan menggunakan basic sauce seperti veloute, bechamel dan demi glaze yang dicampurkan dengan gelatin.. yang lebih simple boleh menggunakan susu sahaja.. Chaud Froid bermaksud 'Hot-cold' dalam bahasa Perancis..

    Ia dipanggil begitu kerana, ada sejarah disebalik cerita chaud froid ni... aq just bagi apa yang penting je.. pada zaman Antoine Careme, iaitu abad ke-18.. Careme menemui cara terbaru dalam masakan.. menggabungkan rasa hebat makanan utama yang panas menjadi sedap bila sejuk.. dia menggunakan gelatin dalam masakan untuk menambah tempoh jangka hayat makanan tersebut..

    Selain memberi rasa yang sedap.. Gelatin sbnrya mampu menahan makanan dari cepat rosak, kerana ia menghalau keluar udara dan bakteria.. Aspic pula Jelly Stock.. tiada beza sangat antra Chaud Froid dengan Aspic.. biasanya Aspic yang membalut makanan.. Chaud froid digunakan untuk menghias pinggan.. Aspic memberikan rasa tambahan keatas sesuatu makanan itu.. Aspic nampak lebih jernih sebb dia menggunakan clear stock dan consomme..

    Ada yang kata ia boleh dimakan, ada pula yang kata tak boleh.. so, terpulang laa, lau rasa nak makan, makanlaa.. hehe ^^
kAMSAHAMNIDA !! !!

3 comments:

  1. Hahaha..mcm knal je Chaud Froid yg bhgn bawah sbelah kiri tu..hehe, feymes Kechik punya Chaud Froid ^^

    ReplyDelete
  2. haha.. famous sikit..

    ReplyDelete
  3. saya minta izin ambil keterangan ni untuk folio, terima kasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...