My Army ^^

15 November 2012

Garde Manger/ "Tidbits"



      Ha.. yang ni last post pasal Garde Manger.. aq guna perkataan tidbits sebab senang dan pendek.. lagipun ada 3 benda yang boleh dipanggil tidbit.. iaitu Canape , Amuse-bouche dan Hor's Douevre.. dia sama dari rupa tapi beza dari cara hidangannya dan namanya :)

    Aq starting dengan Canape dulu, canape dihidang dengan saiz yang kecil dan mudah di pegang dan makan.. orang panggil 'small bite' atau 'fingers food'.. selalunya dihidang sebagai appetizer, boleh juga dikira snack atau makanan ringan dan dimakan masa minum petang dan parti..

   Base canape biasanya roti, keropok, biskut dan baked pastry yang mempunyai pelbagai jenis topping seperti pelbagai jenis keju,udang dan macam2 lagi.. boleh dihidang panas dan sejuk.. tapi sekarang dah macam2 dah base dia, macam telur,timun,tomato dan macam2 lagi..

    Amuse-bouche pula, berbeza dari appetizer, sebab ia biasanya dihidang oleh chef itu sendiri dan di match kan dengan wine.. ada yang kata dia punya item sama mcm hidangan utama.. kalau main dish dia ayam, so amuse-bouche tu ayam.. aq pun dah tak ingat hehe.. Amuse-bouche dari bahasa Perancis yang dulunya disebut "mouth amuser" dan ditukar jadi "amuse-bouche".. sebutan die (Amusbush)

    Hor's Douevre, sebutan dia (ho-dof) sir aq ajar sebut mcam tu.. heh heh.. orang kata dia dihidang sebelum main course.. sebab main course lama nak masak dan buat masa dulu, takut tetamu bosan dan lapar, dia served benda ni.. bahan2 dia sama macam canape dan amuse bouche.. sekarang dah paham?? hehe.. Mercy~~
kAMSAHAMNIDA !! !!

4 comments:

  1. kne ajar aku beb...aku nak buat blik blog..then baru aku serius...ko tau x..ble kau buat mcm nie..aku jadi terimbas semua kenagan time dgn sir dulu..input bhai semua nie..thanks beb..

    ReplyDelete
  2. hehe.. ok baam..haha.. kan, bru ko tau penangang blog ni.. ahahaha.. bile lgi nak shre ape yang kta stdy lau bukan sekarang.. senang keje t wlaupun tak ingt, leh usya2 skit bila ada blog.. ^^

    ReplyDelete
  3. hahaha..mmg DAEBAK blog ko ne..bykkan post lg sal memori2 kita dlu, hehe..

    ReplyDelete
  4. hehe.. just wait n see :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...