My Army ^^

12 December 2012

Gastronomy Food/Midnight Mary


     Hye ~~ sorry lah lama tak update.. aku nak share pasal Gastronomy food..tapi cocktail lah.. haha.. ini yang latest.. mesti ramai tahu yang ada satu cocktail famous, serius famous zaman dulu2.. iaitu Bloody Mary.. haaa... yang aku nak post ni, Bloody Mary yang dimodenkan.. Nama dia Midnight Mary.. aku tak nak share pasal resipi dia.. tapi nak share cara dia dan apa yang istimewanya cocktail ni..




     Ia dicipta dekat Bar khas dari ahli Gastronomy.. di beri nama The Aviary.. segala tools, equipment dan peralatan2 sains ada di situ.. untuk ahli2 Gastronomy ni mereka resipi2 baru dan memodenkan makanan lama.. nanti ada masa aku update rupa sebenar bar tu dan ceritakan sikit pasalnya.. ok, focus dekat cocktail tadi.. oh, kalau ada siapa2 yang tak tahu gastronomy tu benda apa, check dan click disini !!

    Seorang ahli Gastronomy yang hebat bernama Charles Joly telah membuat cocktail ini sebelum beliau masuk ke kumpulan Molecular Bar The Aviary.. ini antara hasil cocktail yang dibanggakan.. mesti ramai yang nak tahu kan, bahan apa yang beliau gunakan dan dikatakan hebat sangat, ok ini bahan nya : 

     Aquavit, benedictine,clarified tomato water,galangal syrup,fresh lime dan chili fresno bitters.. Haaa.. pelik kan.. yang aku tahu dia guna lengkuas dan ia mesti dikira Fushion..  ahahaha.. bila Western guna item Asia, mesti aku terpikir Fushion.. ok, ni pula gambar penyediaan dia..



    
     Haaa.. itu dia.. method dia serius panjang.. aku macam malas nak share.. hehehe.. tngok gambar jela eh, boleh kan.. ok, garnishing dia, dia guna tomato dan daun basil..  nampak asap tu kan?? itu dia guna nitrogen.. by the way, cukup setakat tu je kot.. hehe.. annyeong~~

kAMSAHAMNIDA !! !!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...