My Army ^^

23 June 2013

My Pet !!

Assalamualaikum





Fuhhh.. *Sambil urut tekak tengok tingkap luar.Jerebu !!! Eceh, poyo je ayat aku. Hahaha. Nampak kan pic apa yang ada dekat atas ni. Yes ! itu semua haiwan peliharaan aku dan mak aku. Aku terangkan siapa mereka dan apa nama mereka. Eceh !! yang  1st tu sugar glider aku. Semua tahu right? Kalau tak tahu, memang ketinggalan zaman. Nama dia Phantom, aku tak tahu asal nama dia macam tu. Haha. Dia dikira anak bongsu dalam kumpulan haiwan peliharaan aku. Itu orang bagi sebenarnya. *tolong jealous ok !!.  Dari dulu aku nak bela dia, tapi duet pula tak ada. Mahal kot, kat kedai RM350 seekor !! baik aku beli baju kan. Tapi sekarang RM150 boleh dapat dah. 

Aku dapat dia masa aku intern dekat Club Med Cherating haritu, Kawan aku dari Indo bagi. Cerita dia macam ni, dalam pukul 5 pagi dia lepak dekat luar hostel, tetiba ada natang lompat depan dia, punyalah jinak. Tapi sekejap je dia jinak, pastu dia gigit-gigit. Last-last dia simpan dalam botol. Dia kata nak bela, tapi masa tu aku dah nak habis intern, aku try minta dekat dia, dia bagi !! 

OMG !! tak percaya aku. Sebab aku kerja bahagian kitchen, senang aku rembat buah-buah dan makanan dalam restoran tu bagi dekat Phantom. Sampai lah sekarang aku bela dia. Dah 3 bulan dia duduk dengan aku, punyalah gemuk. Lincah lagi. aku try jinakkan dia, dia memang jinak, Cuma dia tak suka di pegang. Tiap-tiap hari aku bagi dia buah, aku usya dekat internet, macam-macam tips aku dapat. Sekarang kepala dia dah nak botak, sebab dia jantan. Tinggal nak cari couple untuk dia je. Leh dapat anak !! Wakakakaka.

Yang kedua tu namanya Jacob. Kucing domestic semi-longhair. Dia jenis baka besar. Dah macam anak harimau aku tengok dia. Masa aku amik jaga dia umur dia 7 bulan. Tahun lepaslah. Sekarang dah setahun lebih dah. Dah tua pun dia. Dia ni abang aku bagi. *Tolong jealous sekali lagi ok !! Dia punya kejantanan memang gila. *Dah Kucing jantan, mestilah kan. Bila bergaduh, kalah kucing lain. Jiran-jiran aku semua bising, sebab dia konker rumah jiran aku. Kucing jiran aku tak keluar rumah sebab dia ada. Hahahaha. Hebat, tapi !! dia kalah dengan kucing jantan mak aku. Yang pic atas last sekali tu. Haa, kejap lagi aku cerita. 

Masa aku jaga dia, kaki dia patah, sebab abang aku kata dia terjun bangunan. Gila kan !! tapi itulah hakikatnya. Sekarang demi keselamatan semua orang, *eceh, poyo nye ayat aku. Dia terpaksa dikurung, sebab jiran aku bising. Dan telinga aku mungkin bernanah mendengar bebelan mereka. Hahaha. 

Ok, yang pic ketiga tu, Jangan terkejut ok ! Ye, Dia seekor Kera a.k.a Beruk !! yang ini pun orang bagi !! *Pleaselah jealous lagi sekali !! kawan abah aku bagi dulu. Dah berapa tahun pun aku tak ingat. Dia terbantut sebab dari kecik dia tak dapat susu ibu dia. kawan abah aku kata dia jumpa dekat hutan. Dia ambil sebab dia terjatuh dari pegangan mak dia. kesian kan? Jangan risau, dia dapat kasih sayang penuh  dari keluarga aku. Tiap hari makan buah. Hidup mewah tau dia !! every time mencekik kau tau !! dah beruk, perangai dia memang beruk lah. Terkinja-kinja, teloncat-loncat. Aku tak lepaskan dia, takut semua barang pecah dan rosak. Beruk kan !! Dia memang pantang bila orang bawak makanan. Berukkan !! Dah kata beruk, semua benda buruk dekat dialah !!

 Pic last tu tak bermakna haiwan peliharaan aku yang last. Ada lagi seekor, kejap lagi aku tunjuk. Ok, yang itu kucing mak aku. Tapi kira haiwan aku jugalah . dia domestic long-hair juga. Tapi !! dia jenis kacukan Parsi. Wow !! kacukan tu. Sama juga dengan si Jacob tadi, tapi Jacob tu tak sure kacukan apa. Nama dia Tom. Dia kacukan Parsi dan Maine coon. Haaa, aku terkejut bila doktor buat pengesahan Parsi dan Maine coon. Maine coon jenis besar kan. Tak tahu? Search lah google . hahaha. Masa pergi antar ke klinik, semua orang yang ada dekat situ terkejut, sebab kucing aku gemuk + besar. Semua duk mengintai bekas aku. Dah macam artis dah. Hahaha. Kucing ni kami jaga dari kecik. So, dia memang jinak. Time kecik, sumpah comel. 

Ok, berat dia buatkan doKtor-doktor disitu terkejut, sebab berat dia sebelum vaksin, 5 kilogram bhaiii !! aku pikul dia dah macam pikul beras 5 kilo. Hahaha. Doktor kata dia bukan gemuk sebab obesity, tapi sebab dia jenis baka besar. Dahlah pendek, gemuk lagi !! doktor kata kalau dicucuk vaksin gerenti berat dia naik sampai 8 kilo. Mak aihh !! camno aku nak pikul dia nanti?? Atas langkah berjaga-jaga. *Ceh, ayat skema. Aku pun bincang dengan mak aku tukar makanan. Kalau dulu makan royal canin jenis indoor, aku tukar jenis diet. Tapi bulu dia pula gugur makan benda tu. Last-last tukar pula yang untuk bulu. Doktor tu juga kata, dia jenis Alpha. Hope kau orang tahu. Aku tanya.


“macam mana doktor tahu dia Alpha?”.

“dekat rumah kamu ada kucing jantan lain tak?”.

“Ada. Kenapa?”.


“Kucing jantan tu mesti tak pernah bergaduh dengan dia kan?  Dia ni je yang sibuk 
nak gaduh kan?”.

“Aah, mana doktor tahu?.”

“Sebab kepala dia besar, dan biasanya kucing kepala besar ni ketua dalam satu kelompok. Sebab tu bila bergaduh, dia paling sensitive, kuku dia kena jaga-jaga. Sebab memang pedih bila di cakar. Kalau dia dah bergaduh, memang dia kejar musuh dia. kadang-kadang boleh mati musuh dia.”

“Owhhhh.”

Sumpah aku terkejut gila bila doktor cakap macam tu. OMG, kucing mak aku Alpha !! Bangga sekejap !! wkakakakaka.

Haa.. yang last aku bela dah 5 tahun, kura-kura. Hahaha. Nama dia Boh !! kawan aku bagi masa birthday form 4. Beli dulu besar ibu jari kaki je. Sekarang besar 2 tapak tangan aku. Besar wow !! tiap-tiap hari makan kangkung, sebab aku tak larat nak bagi dia makan pellet. Mahal kot pellet dia. kat bawah ni ada pic haiwan peliharaan aku yang disayangi !! aummmmm











Note : Lepaas ni nak bela anak dugong pula.. hahaha
kAMSAHAMNIDA !! !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...