My Army ^^

03 October 2012

Makanan Asia/Jepun (Sushi)

        25/9/2012 - hari selasa minggu lepas, aq ada kelas makanan Asia.. aq kene buat makanan Jepun.. sushi.. benda ni dah famous sekarang.. dah boleh diterima tekak orang Malaysia lah katakan.. time buat sushi ni, group aq still ag blur.. sebab da 2 bulan lebih ta masuk kelas kitchen.. so, presentation and plating agak teruk and sakit mata je tengok..

Sushi dari group kami
     Ha, ini dia.. terukkan.. sebenarnya plating dah plan awal2.. tapi plate plak tade.. terpksa pakai plate bulat.. komen dari lecturer aq pun agak pedas gak.. hahaha.. tak pe.. aq leh terima.. ok, aq ajar skit pasal sushi..

Temaki sushi
     Sushi ada 3 jenis yang basic nye.. nigirisushi, makisushi dan temakisushi.. nigiri sushi tu bentuk petak..di tekan dengan tangan.. pastu atas dia ada filling.. makisushi tu pulak jenis gulung.. seaweed/nori dekat luar.. filling dekat dalam.. temakisushi pula bentuk kon.. ada filling at dalam..

Nigiri sushi

Maki sushi
      Ada jenis sushi yang seaweed/nori di dalam.. nama dia uramakisushi.. dia ada nama lain.. California roll.. ada sesame seed dekat luar,kadang ada roe/telur ikan.. dia kategori makisushi.. ada banyak jenis lagi.. tapi basic still nasi.. kejap lagi aq bgi recipe basic nasi untuk sushi.. aq nak bagi kenal sushi dulu..

Oshisushi
      Ini oshisushi.. dia ditekan jadi bentuk petak.. macam buat kuih pulut tu.. tekan kat dalam tray pastu fillingkan dan potong petak2.. dah siap ;)

Inarisushi
     Ini pula Inarisushu.. nasi didalam tauhu kering.. itu sahaja.. served dengan kikkoman.. perghhh.. ini favret aq.. haha..

Uramakisushi
       Ha, inilah yang aq cakap tadi.. uramaki atau California roll.. dia agak famous.. filling dia terpulang nak buat mcm mane.. asalkan seaweed/nori at dalam dan roe/telur ikan dekat luar dah jadi uramaki..

Tsunamayomakisushi
     Ini pulak, tsunamayomakisushi.. bukan tsunami tau.. hahaha.. dia sama mcm sushi  nigiri dan maki.. tapi filling dia lebih kepada mayonaisse.. ada yang cmpurkan tuna dalam tu.. ha..sedap beb..

Chirashisushi
    Ini jenis lain.. nasi satu bowl/mangkuk pastu ada filling dekat atas dia.. yang ni agak mahal.. tapi memuaskan.. haha.. sebab banyak itu je.. :)


Gunkanmakisushi
     Ha, ini gunkanmaki.. dia kategori maki, tapi maki at dalam ada filling.. yang ini filling dekat atas..ada persamaan dengan nigiri (dari segi bentuk) maki (dari segi rupa) ha.. macam2 filling dia.. kalau jumpa bentuk mcm ni dia gunkanmaki la tu..

   
Temarisushi
      Ini temarisushi.. dia bentuk bulat, ada filling at atas.. bawah dia still lagi nasi.. yang ini jarang jumpa.. tak tau apa sebab dia.. hahha..


Futomakisushi
     
       Futomaki jenis mcm makisushi.. tapi lebih besar.. filling dekat dalam pun banyak dri sushi yang lain..

Kappamakisushi
      Ini Kappamakisushi.. sama macam makisushi.. tapi hanya ada filling timun sahaja.. sapa peminat timun tu boleh la makan.. :)
    

Tekkamakisushi
      Tekkamakisushi, ini ada raw tuna didalam.. biasanya makan time breakfast.. aq rasanya lah.. asal dari perkataan tekkaba (sandwich).. jenis dari makisushi..

Negitorumakisushi

     Ini sama macam maki, tapi ada chopped tuna dan scallion.. itu je beza dia.. rasa pun not bad..

Naresushi
    Ha ini 1st punya sushi.. dia lebih kepada ikan masin.. apa-apa jenis yang ada ikan masin tu dia jenis naresushi..


Recipe sushi rice (Basic) :

  1.  Rice vinegar
  2.  Sugar
  3.  Kikkoman (ganti dengan garam pun boleh)
  4.  Short grain rice
Caranya :

  1. Masak nasi seperti biasa..
  2. Bila dah masak sejukkan 10 minit..
  3. Sebelum tunggu nasi sediakan bahan2 perasa..
  4. Campurkan rice vinegar,gula dan garam.. pastikan gula lebih.. 
  5. Bila nasi dah kering selepas disejukkan, tuang perasa tadi sedikit demi sedikit dan rasa untuk mendapatkan rasa yang betul..


   Itu dia resepi dan jenis2 sushi yang aq kongsikan.. harap korunk faham dan gudluck.. 9t aq update pasal korean cuisine pulak.. just wait n see :)

kAMSAHAMNIDA !! !!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...