My Army ^^

24 September 2012

Basic Culinary

Historical Cuisine..

Auguste Escoffier
(28 oct 1846-12 feb 1935)
      1st thing aku akan ceritakan serba sdikit pasal 'bapa masakan' iaitu Auguste Escoffier..benda ni wajib tahu, sbb dialah permulaan satu masakan yang terkenal smpai sekarang lepas Marie-Antoine Careme..Antoine Careme ni pulak guru Escoffier tadi.. Escoffier ada pada zaman haute cuisine..

     Dia diberi gelaran king of chef.. sbb die pakar dalm masakan.. dia juga da permudahkan masakan atau makanan Careme.. masakan Careme lebih susah dan leceh..

     Dia juga telah mencipta satu system di dapur dan diguna pakai untuk memudahkan kerja atau kerja lebih systematik.. ia dipanggil Kitchen Brigade.. zaman haute cuisine, Escoffier punya kitchen brigade agak memeningkan.. sbb terlalu banyak station didapur.. contohnya poisonier,boulanger,friturier dan sebagainya..

    Escoffier antara chef yang terhebat dan terkenal di zamannya sehingga kini.. Siapa  ta kenal Escoffier maka dia bukan seorng chef.. Escoffier ada beberapa orng ank murid.. antaranya savarin,paul bocuse ( rasenye)..

8 buku Escoffier :
                     
                 Le Truite Sur L'art de Travailler
                 Le Guide Culinaire
                 Les Fleurs En Cire
                 Le Carnet d' Epicure
                 Le Livre des Menu
                 Le Riz
                 Le Morue
                 Ma Cuisine



Marie Antoine Careme
(8 june 1784-12 jan 1833)
       Careme ni terkenal sbb dia permulaan memasak untuk raja.. makanan yang dia cipta mmg gila.. dia terkenal dengan kehebatan pastri.. pelbagai jenis pastri dia cipta.. antara hidngan yang terkenal dia croquembouche..

ini antara hidangn yang careme cipta
setakat ni saja aku leh cite pasal Careme and Escoffier.. just untuk info..slebihnya cari sendri ok.. :)


kAMSAHAMNIDA !! !!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...